Villa finansiert ved å lure kunder

Victoria Fosse eier 100% av aksjene, er styreleder og ble nylig presentert som daglig leder i firmaet Diamond Dental AS som selger tannblekingspennene Whitebright fra nettsiden med samme navn. Tidligere var hennes mann Tim Marius Årvik Fosse oppført som daglig leder for firmaet. Sammen har de to kjøpt en bolig for 10,9 millioner kroner i Sarpsborg kommune. De to har tjent millioner ved å lure tusener av kunder til uforvarende å tegne et «abonnement» på tannblekingsmidler, for deretter å kjøre en hard innkrevingspraksis mot misfornøyde kunder.

@Svindeljakt Øystein Gudim

Dette er fjerde blogginnlegg om ekteparets omstridte forretningsvirksomhet. Det lenkes til de tre første artiklene nederst.

Av Øystein Gudim @Svindeljakt 

26. april 2024

I følge eiendomsmegler Raymond Bøhn i firmaet Krogsveen ble denne eiendommen solgt sommeren 2023.  Etter det @Svindeljakt erfarer er det ekteparet Fosse som skal ha gitt 10,9 millioner kroner for denne boligen ved Borgenhaugen i Sarpsborg kommune:

Foto: Fra eiendomsannonse for Krogsveen AS. https://www.krogsveen.no/kjope/boliger-til-salgs/DE651CFC-769A-4C4A-B806-FAB006A49858

Før jul påla Forbrukertilsynet selskapet Diamond Dental AS å oppgi telefonnummer for kundekontakt. @Svindeljakt har to ganger bedt kundeservice via e-post om å få oppgitt et telefonnummer det kan ringes til, og fikk til svar at de kun svarer per e-post. Et nummer som i fjor ble oppgitt for direkte kontakt med eier og styreleder Victoria Fosse svarer ingen lenger på.  

I et 12-siders svar til Forbrukertilsynet 5. februar 2024 skrev advokat Carl Bore på vegne av selskapet at «DD har oppdatert skjemaene med opplysninger om e-postadresse og telefonnummer

I stedet for å oppgi telefonnummer til selskapet lett synlig på hjemmesiden finner du det først om du laster ned det nye angreskjemaet, der det oppgis telefonnummer 968 77 395. Nummeret er ifølge 1881.no «hemmelig eller reservert mot visning i søketjenester». Svarer de misfornøyde kunder på dette nummeret? @Svindeljakt ringte til det oppgitte nummeret 26.4.2024 og fikk automatisk svar om at nummeret ikke er i bruk!

Et selsomt avsnitt i advokat Bores brev til Forbrukertilsynet er verdt å gjengi i sin helhet:

«Angående telefonnummer: DD har per i dag ikke kapasitet til å behandle henvendelser per telefon, men håper å kunne tilby noe slikt i fremtiden. DD og eier personlig har nå over lengre tid blitt utsatt for trakassering, trusler, spamming, mv. fra en Facebook-gruppe med til dels ustabile personer som i lys av bl.a. Forbrukerrådets kampanjer tror at de er blitt «lurt». Dette har bl.a. også blitt en stor belastning for DDs ansatte på kundeservice. DD håper å kunne gjenoppta telefontjeneste i fremtiden når mobbegruppen har gitt seg og den verste trakasseringen har opphørt.»

Eiernes telefonnummer

Victoria og Tim Marius Årvik Fosse har etter det @Svindeljakt kjenner til fått nye hemmelige telefonnummer slik at de ikke kan søkes opp og bli kontaktet av misfornøyde kunder. De to numrene skal være:

  • 459 04 337 til Tim Marius Årvik Fosse.
  • 951 34 772 til Victoria Fosse.

@Svindeljakt har forsøkt å ringe til og sende SMS til de to numrene, men har ikke fått svar og kan dermed ikke formelt bekrefte at numrene er korrekte.  

VG-annonse

I begynnelsen av april 2024 publiserte selskapet en stor annonseartikkel via Schibsted media i VG: https://www.vg.no/annonsorinnhold/whitebright/blitt-en-viktig-del-av-min-daglige-rutine/a/XbPQMg?fbclid=IwAR0uJZWaXS3ShAgGlj-Y4wWnflxkQUAPnPvKk4osfvDJ47wjepruOUw4Gsc

Ida Celine Nordhaug (26) jobber som artist og er også influenser på TikTok. Hun har to profiler på Facebook, og skamroser Whitebright uten forbehold. Hun har etter all sannsynlighet fått betalt av Diamond Dental AS for å stille opp i denne reklameannonsen som ved første øyekast kan se ut som om den er en redaksjonell artikkel.  

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet, som er produsert av et annet selskap – Schibsted Partnerstudio AS.

Annonseartikkelen inneholder en rekke påstander som er tvilsom eller usann markedsføring.

  • Victoria Fosse fremstiller det som om produktet er utviklet i Norge på hennes initiativ. «Hun satte seg som mål å utvikle et effektivt produkt….», men oppgir ikke hvem som eventuelt har utviklet produktet. Pussig nok selges Whitebright fra en rekke andre plattformer – inkludert i den internasjonale nettbutikken Wish, der prisen er en brøkdel av den som Diamond Dental AS fakturerer.
  • Hun påstår også at WhiteBright «er utviklet på bakgrunn av forskning og som har en dokumentert effekt…», men henviser ikke til verken forskning eller dokumentasjon som kan underbygge påstanden.
  • Det påstås videre at «WhiteBright virker ved at en rekke aktive ingredienser jobber sammen for å løse opp og fjerne misfarging fra tannoverflaten. På denne måten vil effekten være permanent». Er det en permanent effekt når man må bruke stoffet daglig og blir nødt til å kjøpe 6 måneders forbruk etter å ha fått en såkalt «gratis» prøvepakke?
  • «Bare i år har vi allerede solgt over 120.000 enheter, og vi opplever stadig at nye kunder kommer etter anbefaling fra familie og venner. Det betyr mye for oss at kundene våre aktivt anbefaler oss videre, sier hun.» Har hun noen kommentarer til at mange av «kundene» som anbefaler produktet på hjemmesiden deres og (de få positive på Trustpilot) er åpenbart falske profiler som ikke finnes verken i elektroniske telefonkataloger, på sosiale medier eller i Folkeregisteret?
  • Hvorfor har WhiteBright ikke funnet en eneste norsk tannlege som har anbefalt produktet hvis det er blitt utviklet i Norge? I en selsom e-post fra Tim Fosse til firmaets advokat den 7. desember 2023 vil han ikke at det skal oppgis navn på tannleger fordi han frykter at en navngitt ansatt i Forbrukerrådet vil kunne lekke navn på tannleger til offentligheten. Han var redd tannleger da ville bli hengt ut av «overgripere». De som omtales som «overgripere» er folk som kritiserer firmaet i Facebook-gruppen «Hjelp med WhiteBright problemer»!

Tannlege i Kroatia

I lang tid reklamerte WhiteBright (Confluent AS / Diamond Dental AS) med at produktet var «Utviklet av tannleger i Norge», men på spørsmål om dette stemte svarte Victoria Fosse på SMS at dette var en feil i annonsen, men at produktet er utviklet i Norge og var anbefalt av tannleger. Tidligere brukte de navn på ikke-eksisterende norske tannleger i annonser. Victoria Fosse svarte da med en SMS der hun bekreftet at «Ingen av tannlegene jobber i Norge». I den nye VG-reklamen måtte firmaet helt til Kroatia for å finne en tannlege som ville reklamere for dem.

Dr. Martina Tomić (bildene) fra Split i Kroatia fikk trolig også betalt for å stille opp i reklamen i VG for Whitebright.  

Tomić har ikke svart på spørsmål og meldinger via Messenger fra @Svindeljakt og fra enkelte kunder som har tatt direkte kontakt med henne via sosiale medier.

Trustpilot – igjen

På Trustpilot kan kunder legge igjen anmeldelser på om de er fornøyd eller ikke med firmaer. For de fleste seriøse aktører er dette en måte å få tilbakemeldinger på produkter og service, og kritikk kan ofte føre til at firmaer forbedrer sine tjenester. Når det gjelder Whitebright (Diamond Dental AS) og Brightnow (Dently AS) er firmaets metode heller å kritisere kundene som klager. Enten ved å påstå at de ikke er ekte kunder, eller ved å påstå at negativ omtale av selskapene er usann og krever at kommentarer slettes. Flere ganger har de lykkes med å få Trustpilot til å slette kritiske kommentarer.

https://no.trustpilot.com/review/whitebright.no

https://no.trustpilot.com/review/brightnow.no

Foreløpig er det mest Whitebright som har fått dårlig anmeldelse, mens få har kommentert Brightnow. Selskapenes kommentarer under kundenes anmeldelser av firmaene er en studie verdt, og bør kunne brukes av markedsføringseksperter om hvordan man bidrar til IKKE å framstå som et seriøst firma.

Mattilsynet

Mattilsynet har nylig publisert en svært kritisk rapport om tannblekingsfirmaer på sin hjemmeside.  Varene fra Diamond Dental AS og Dently AS var imidlertid ikke med blant de ni produktene som ble omtalt i rapporten. Det er kommet enkelte medieoppslag om at sju av de ni omtalte tannblekingsproduktene trekkes fra markedet etter funn av helsefarlig innhold.  Hydrogenperoksid er et sterkt oksidasjonsmiddel, og brukes derfor som blekemiddel, som kan være helsefarlig i store mengder. Stoffet selges på apotek som en vannløsning med 3 prosent, og ifølge Store norske leksikon (SNL) bør mer konsentrerte løsninger behandles med stor forsiktighet da det kan ha en etsende effekt. Nivåer over 6 prosent er ikke tillatt i kosmetiske produkter. Produkter med 0,1 til 6 prosent hydrogenperoksid skal kun brukes under veiledning av tannlege, og er forbudt for personer under 18 år. Likevel markedsføres tannblekingsmidler kraftig overfor ungdom.

Den kroatiske tannlegen Martina Tomić sier i Whitebright sin VG-annonse som er omtalt over:

«Den viktigste ingrediensen er PAP, et oksiderende kjemikalie som er bevist å gjøre tenner opptil åtte nyanser hvitere. Den inneholder også kaliumsitrat og hydroksyapatitt for å bevare emaljen og redusere slitasje på tennene, sier hun. Tannlegen trekker også frem at WhiteBright inneholder antibakterielle egenskaper.»

På Whitebright.no sin hjemmeside står det ingen norske navn på noen av ingrediensene – kun engelske. I tillegg står det følgende:

«Unngå å få produktet i øynene. Produktet er kun til utoversbruk og bør ikke inntas. Oppbevares utilgjengelig for barn. Skal ikke brukes av barn under 12 år.«

«Utoversbruk» er vel en feilstavelse for utvortes bruk? Er det utvortes bruk å ha et stoff i munnen? Dette produktet inneholder hydrogenperoksid. Det oppgis ikke i hvilken mengde, men det kan antas at det er mer enn 0,1%. Da er stoffet forbudt for personer under 18 år, og skal kun brukes under veiledning av tannlege. Overholder Whitebright dette?

Bløff med Namsmannen?

Som omtalt i tidligere artikler her (se lenker nederst) har firmaene kjørt en hard inkassopraksis mot kunder som ikke vil betale for varer de er lokket til å tegne «abonnement» på. Både Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet er blitt nedringt av misfornøyde kunder. Om en kunde bestrider et krav kan det ikke sendes til inkasso, men det hindrer ikke firmaet fra å sende ut gjentatte inkassokrav. Siste nytt er at firmaet sender brev til Namsmannen om inndrivelse av krav – og det gjøres til tross for at saken ikke er behandlet i Forliksrådet (der firmaet som regel ikke møter opp). 

Dette er bilde av et brev Diamond Dental AS har sendt til Namsmannen for å kreve rettslig inndrivelse av pengene. Navnet på personen er sladdet etter hennes ønske. Bildet er hentet fra Facebook-gruppen om Whitebright.

I brevet til Namsmannen som er gjengitt over påstår selskapet at «Saksøkte har ikke klaget eller fremmet innsigelser på kravet». I følge den saksøkte personen er dette blank løgn. Hun har sendt mailer frem og tilbake i et år, har bedt dem slette fakturaen og påpekt at produktet er sendt tilbake uåpnet. Selskapet hadde omsetningsforbud fra Mattilsynet for produktet fram til 18. august 2023, da det ikke var forskriftsmessig merket.  Pr. 26. april 2024 hadde Namsmannen ikke opprettet noen sak i følge henne.

Namsfogd Thomas Hammervold i Ålesund kan bekrefte at de har fått henvendelser fra personer som har hatt spørsmål om slike saker. Som en hovedregel henviser de da til Forbrukertilsynet for veiledning. Dersom de får et slikt krav fra et firma vil de varsle den saksøkte om at kravet er kommet – først i form av brev via Altinn – eller eventuelt med vanlig post. Den som har fått kravet kan da bestride kravet før saken eventuelt behandles i Forliksrådet. 

Ved å true med inkasso og Namsmannens tvangsinndrivelse skremmes mange kunder til å betale for å slippe flere truende og ubehagelige e-poster og brev fra selskapene. En del gir opp fordi belastningen med å krangle med selskapet, klage til Forbrukertilsynet, møte i Forliksrådet, osv. oppleves som for krevende.

Ubesvarte spørsmål
Det er vanskelig å få kontakt med eierne av selskapene, som har brukt advokater til å fronte sine standpunkt i media. Det er mange spørsmål whitebright.no (Diamond Dental AS) og brightnow.no (Dently AS)  bør svare på:

  1. Hvem har utviklet produktet i Norge?
  2. Er dette et «norsk» produkt, siden det produseres i Kina og selges av en rekke firmaer i flere land?
  3. Hvorfor er produktet whitebright så mye dyrere fra Diamond Dental AS enn fra f.eks. nettbutikken Wish?
  4. Hvorfor markedsførte de dette tidligere med at det var anbefalt av ikke- eksisterende tannleger?
  5. Hvorfor skjuler de navn på eventuelle norske tannleger som anbefaler produktet?
  6. Hvorfor gjengis innholdsfortegnelsene for whitebright og brightnow kun med engelske navn og ikke på norsk?
  7. Hvor mye hydrogenperoksid er det i whitebright?
  8. Hvis det er mer enn 0,1% hydrogenperoksid i produktet skal det kun brukes i samråd med tannlege, og er forbudt for brukere under 18 år. Hvorfor skriver de da at det er 12-års grense for bruk på hjemmesiden?
  9. Forbrukertilsynet har påpekt flere brudd på markedsføringsloven for whitebright. Er noe av markedsføringen endret pga. dette – f.eks. at «prøv gratis» er endret til «prøv nå»?
  10. Hvorfor brukes fortsatt «prøv gratis» i reklame for brightnow?
  11. Hvorfor bruker dere «før og etter»-bilder av tannbleking som er hentet fra andre firmaers nettsider?
  12. Forbrukertilsynet har påpekt flere brudd på angrefristloven. Har dette ført til endret praksis for aksept av oppsigelse av «abonnementer»?
  13. Hvorfor bruker ikke Diamond Dental AS lenger inkassoselskap?
  14. Hvorfor påstår de at flere navngitte kunder på Trustpilot har publisert falske anmeldelser og ikke er/har vært kunde hos dere?
  15. Hvorfor bruker de ikke-eksisterende personer til å publisere positive kundeomtaler på egen hjemmeside?

Victoria Fosse kan når som helst kontakte @Svindeljakt dersom hun ønsker å svare på disse spørsmålene.

I stedet for å svare saklig på klager fra kunder eller spørsmål fra pressen nyter Victoria og Tim Fosse inntil videre sin nye bolig (foto: fra annonse hos eiendomsmegler Krogsveen).

Tre tidligere artikler

De tidligere artiklene om Whitebright / Bright Now og Diamond Dental AS / Dently AS finner du her:

15. mars 2024: https://svindeljaktno.wordpress.com/2024/03/15/fosses-forbrukersvindel-med-tannblekingsmidler/

13. desember 2023: https://svindeljaktno.wordpress.com/2023/12/13/klagestorm-mot-diamond-dental-as-sin-ulovlige-markedsforing/ 26. november 2023: https://svindeljaktno.wordpress.com/2023/11/26/tvilsom-markedsforing-av-white-bright-fra-diamond-dental-as/?fbclid=IwAR2eg4ZxSSyv5b7QTbDvZCP8W9Cig8YzPs43iWEOt6raIHnYztZlPk0RY6Y


Legg igjen en kommentar

Design a site like this with WordPress.com
Sett i gang