Tvilsom markedsføring av White Bright fra Diamond Dental AS

Gjennom selskap med ulike navn er det solgt tannblekemidler for millioner i Norge – til tross for en periode med forbud mot omsetning tidligere i år. Victoria Fosse og Tim Marius Årvik Fosse står bak denne virksomheten.

Av Øystein Gudim @Svindeljakt

(Først publisert 26.11. og oppdatert 28.11.2023! )

På eskene står det Bright White, mens på nettsiden heter produktet WhiteBright.

TV2 lagde i mai 2023 en grundig sak om «White Bright» tannbleking som ble solgt av selskapet med det daværende navn Confluent AS. Tilsynelatende kunne du bestille en «gratis» prøvepakke, men ved å bestille den tegnet du deg samtidig til et 6 måneders abonnement til over 2000 kroner. Dette er i strid med forskrift om urimelig handelspraksis. Skal det betales noe mer enn for leveringen så er det ikke lov å kalle det gratis. Kunder som benyttet klageretten innen fristen fikk likevel tilsendt nye pakker, med faktura – og inkassokrav om de ikke aksepterte å betale.

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/fikk-helt-sjokk/15678790/

Villedende reklame

Tannblekingspennen WhiteBright skulle ifølge reklamen bestå av klinisk testede ingredienser med dokumentert effekt, men da TV2 ba om dokumentasjonen fikk de ingenting. Påstander i annonsene som «dokumentert effekt» og «kun klinisk testede og dokumenterte ingredienser» sier ikke noe om dokumentasjon eller hvilke ingredienser som er testet.

Markedsføringen til Confluent AS brukte også en ikke-eksisterende tannlege som reklamerte for produktet. Dette er villedende reklame.

Firmaet påsto også at produktet var utviklet av tannleger i Norge:

Nå har firmaet måttet innrømme at det var feil. 😅 Styreleder skriver:

«Skrivefeil fra gammel annonse. Skal stå:

✅Utviklet i Norge

✅Anbefalt av tannleger

Produktet er anbefalt av flere tannleger. Alle som anbefaler produktet er autoriserte tannleger og jobber i dag som tannleger. Ingen av tannlegene jobber i Norge.»

Det ble også påstått at produktet er «utviklet i Norge» uten at dette var dokumentert. Produktet lages imidlertid i Kina, og i nettbutikken Wish finnes et tilsvarende produkt for en liten brøkdel av den norske prisen:

Seinere i mai 2023 skrev Dagsavisen en artikkel der det ble påpekt at tannblekemiddelet ikke fulgte regelverket. Det manglet både norsk merking, bruksanvisning og ingrediensliste i pakken, og Mattilsynet la 24. mai ned forbud mot omsetning. Forbudet ble opphevet 18. august 2023, men i perioden hvor salget var forbudt fortsatte selskapet likevel med å selge det. Et stort antall kunder har klagesaker gående på grunn av dette.

– Dette er svindel og lokketilbud rettet mot ungdommer, som typisk ikke kjenner til reglene. Selv jobber jeg med økonomi, og vet godt at dette er brudd på markedsføringsloven, sa faren til en kunde som klaget i en kommentar til Dagsavisen.

På den engelske bruksanvisningen på produktet advares det mot å få stoffet på gommene når tennene pensles med dette. Hvilke stoffer i produktet som kan være helseskadelige er ikke omtalt i media. På Mattilsynets hjemmeside omtales tannblekemidler generelt og det midlertidige forbudet mot Bright White.

Dagsavisen forsøkte å komme i kontakt med Confluent AS, både via WhiteBright og Confluents e-postadresser. Det ble sendt spørsmål til daglig leder og styreleder på Messenger. Telefonnumre til både dem og selskapene var ikke mulig å finne. Fra 1. juni 2023 var siden for produktet ikke lenger tilgjengelig, men er nå gjenopprettet.

Etter at Dagsavisens artikkel ble publisert, kom en e-post fra Shumaila Ashraf, som oppga å være advokat for Confluent AS. Firmaet skulle komme med et nytt produkt med korrekt merking som ville sendes ut til kundene.

På nettstedet Trustpilot er de dårlige anmeldelsene i overtall. (Skjermbilde fra Trustpilot):

I slutten av juni 2023 hadde Dagsavisen en ny artikkel om at BrightWhite måtte destruere varer de hadde på lager. Misfornøyde kunder uttalte også at stoffet ikke hadde noen effekt og mange klagesaker fra kunder ble omtalt.

Nytt produkt og nye firmaer

Allerede 8. juni fikk «TV 2 hjelper deg» et tips om at en annen nettside var dukket opp. Saken er publisert av TV2 her. Det spesielle var at denne nettsiden var så å si identisk med den gamle, men med et nytt produkt; tannblekingsstripsene BrightNow. Og hvem sto bak dette nye tilbudet? Nederst sto det Dently AS, og i dette selskapet er Victoria Fosse styreleder og Tim Marius Årvik Fosse nestleder. Nettsiden til BrightNow ble tatt ned samme kveld som «TV 2 hjelper deg» mottok svar fra Confluent, (men er seinere gjenopprettet). I en e-post til TV2 hjelper deg skrev Tim Fosse at det likevel er dem som sto bak produktet BrightNow.

– Det stemmer ikke at vi har avvist å stå bak den nye nettsiden, men at vi avviser at det er Confluent AS som står bak, da nettsiden drives av et annet selskap, forklarte han.

Tim Marius Årvik Fosse er en av nøkkelpersonene i virksomheten og har også sitt eget konsulentfirma Fosse Consulting AS. I følge Brønnøysundregisteret er dette firmaet under avvikling.

Confluent AS het ved stiftelsen SILECO AS da det ble etablert i 2020, og har siden hatt en eventyrlig vekst. Firmaet har så i 2023 skiftet navn til Diamond Dental AS og driver med postordre- og internetthandel. Ifølge Proff.no har selskapet høy lønnsomhet men lav soliditet ut fra regnskapene for 2021 og 2022.

Det nyeste selskapet, Dently AS ble etablert i mars 2023 og oppgis å være et selskap som er heleid av Equave AS som ble etablert mot slutten av 2022. I begge selskaper oppgis Victoria Fosse som styreleder. Hun er sammen med Tim Fosse oppført som eier og de har 50% hver av aksjene i Equave AS.

I tillegg eier Equave AS firmaet Vital Labs AS som ble etablert tidlig i 2023. Det siste firmaet skal drive med salg og markedsføring av kosttilskudd og helsefremmende produkter, men oppgir ikke noe telefonnummer for kontakt. Dently AS og Equave AS oppgir heller ikke noe telefonnummer for kontakt på Gule Sider eller nummeropplysningen 1881.no. Skal du klage til et av firmaene er det kun e-post som gjelder, men noen har fått oppgitt telefonnummeret til styreleder:

Søker du opp dette nummeret på nummeropplysningen 1881.no får du vite at det er hemmelig eller reservert mot visning. Firmaet har likevel bekreftet at nummeret tilhører dem på spørsmål om å søke jobb i Diamond Dental AS.  

Tvangsoppløsning?

Regnskapet fra 2021 viser at Confluent AS (Diamond Dental AS) hadde en omsetning på 596.000 kroner og et negativt årsresultat på -440.000 kroner. I 2022 mangedoblet de både omsetning og resultat. Da solgte de for 7,3 millioner og fikk et komfortabelt årsresultat på 1,4 millioner kroner.  Daglig leder i firmaet var Tim Marius Årvik Fosse og styreleder Victoria Fosse.

Ifølge Brønnøysundregisteret var firmaet i høst begjært tvangsoppløst:

«Foretaksregisteret 01.09.2023 – Varsel om tvangsoppløsning»

Foretaksnavn:CONFLUENT AS
Organisasjonsnummer:925 810 576
Forretningsadresse:Haakon VIIs gate 6
0161 OSLO
Kommune:0301 OSLO
Organisasjonsform:Aksjeselskap

Foretaket har ikke statsautorisert revisor, jf aksjeloven/allmennaksjeloven §§ 7-1, 7-2 og § 16-15 første ledd nr 3. Frist til å rette opp forholdet er fire uker fra kunngjøring på Internett (www.brreg.no). Hvis foretaket ikke har brakt forholdet i orden ved utløpet av fristen, vil tingretten bli varslet om at vilkårene for tvangsoppløsning er oppfylt. Tingretten kan oppløse foretaket uten ytterligere varsel, jf. aksjeloven/allmennaksjeloven § 16-17.»

Samme dato oppgis at selskapet har en revisor: Org.nr 916 788 517 CENTER REVISJON AS, Tuneveien 97, 1712 GRÅLUM.

Nylig annonserte Diamond Dental etter ny daglig leder, og i siste oppdatering fra Brønnøysundregisteret står stillingen ledig.

Klager

Det er opprettet to Facebook-grupper for kunder som har klaget på firmaets salgsmetoder.  Den ene heter «Hjelp med WhiteBright problemer» og den andre «Føler oss lurt av WHITEBRIGHT;Confluent/DiamondDental». Firmaet kjører en hard og konsekvent bruk av inkasso for å drive inn pengene, og mener at kundene burde se at de har tegnet abonnement ved å godta vilkårene ved bestilling. De gjør muligheten for å benytte lovens rett til retur og angrerett vanskelig, bl.a. ved å påstå at kundene ikke har overholdt 14-dagers frist. Mange av kundene har klaget på kundebehandlingen, og i de to Facebook-gruppene er det mange eksempler på triksene selskapet benytter for å unngå å følge lovverket. Noen saker ligger til behandling i konfliktråd og andre hos Forbrukertilsynet. Politianmeldelser av selskapet er blitt henlagt.

Mange kunder er redde for betalingsanmerkninger og betaler for å slippe unna inkassokravene. Et seriøst inkassoselskap vil imidlertid ikke kjøre en sak dersom kravet bestrides og neppe vil føre fram. Som regel får inkassoselskapet kun betalt for vellykkede saker. Det ser ut til at seriøse inkassoselskaper ikke tar oppdrag fra Diamond Dental AS lenger. Selskapet skal ha brukt Kravia som inkassofirma, men dette firmaet skal ha avsluttet samarbeidet med dem. I stedet har Diamond Dental AS forsøkt å sende krav direkte til Namsmannen. Men det gjelder samme regler for dem som for et inkassoselskap. Namsmannen har ikke domsmyndighet og kan kun behandle uomtvistede krav.  

Falske «fornøyde kunder» kan lett lages digitalt, og flere av de som anbefaler produktet i sosiale medier antas å være ikke-eksisterende personer laget med falske konti. Det lett komiske er at styreleder Victoria Fosse selv er en av de som skryter av hvor fantastisk produkt hun selger:


3 svar til “Tvilsom markedsføring av White Bright fra Diamond Dental AS”

Legg igjen en kommentar

Design a site like this with WordPress.com
Sett i gang